Wiedza osobista uczniów jako punkt zwrotny w teorii i praktyce dydaktycznej

Dorota Klus-Stańska

Abstract

The article presents the students’ personal knowledge as a crucial element of the learning and teaching process. The discovery of personal knowledge by psychologists caused a paradigmatic turn in the theory of teaching. While the conceptions inspired by behaviourism do not take into consideration the personal knowledge and notice/see only the public knowledge assigned by the formal curriculum and textbooks, the constructivist conceptions place personal knowledge very high among the factors significant for the learning process. However, its status is still controversial as far as we treat it not only as a starting point for learning but as a final point determining personalisation of new knowledge as well. To explain this mechanism, the author uses the notions of „a mental gentling of the public knowledge” and „a cognitive partnership”.
Autor Dorota Klus-Stańska (WNS / IPed / ZBnDiSz)
Dorota Klus-Stańska
- Zakład Badań nad Dzieciństwem i Szkołą
Inne wersje tytułuPersonal knowledge as a turning point in teaching theory and practice
Tytuł czasopisma/seriiKwartalnik Pedagogiczny, ISSN 0023-5938, (C 10 pkt)
Rok wydania2019
Tom64
Nr1 (251)
Paginacja7-20
Objętość publikacji w arkuszach wydawniczych0.65
Słowa kluczowe w języku angielskimpersonal knowledge, theory of learning – teaching, school education, theory of teaching paradigms
DOIDOI:10.5604/01.3001.0013.1834
Językpl polski
Punktacja (całkowita)10
PunktacjaPunktacja MNiSW = 10.0, 24-07-2019, ArticleFromJournal
Liczba cytowań*
Cytuj
Udostępnij Udostępnij

Pobierz odnośnik do tego rekordu


* Podana liczba cytowań wynika z analizy informacji dostępnych w Internecie i jest zbliżona do wartości obliczanej przy pomocy systemu Publish or Perish.
Powrót