Program stażowy jako skuteczne i opłacalne narzędzie zwiększania dostępności psychoterapii

Lech Kalita , Magdalena Chrzan-Dętkoś

Abstract

The prevalence of mental disturbances combined with the limited access to psychotherapeutic services points to a need of developing a web of psychological support. This article is an attempt to find a solution to this problem, which has not only social but also economic aspects: it describes the outline of a model of an internship program for psychotherapy trainees and provides an example of implementation of this model in public institutions. The project included 19 subjects (patients) who underwent 1 year of psychotherapy led by trainees (n=5) under weekly group supervision. The out-comes of psychotherapy were evaluated by questionnaires of mental health, measured 3 times during the course of treatment. Outcomes: 1 year of psychotherapy led to a significant improvement in mental well-being by 51%, lessening the risk of developing mental disorders. Conclusions: Trainees in evidence-based psychotherapies are able to provide effective psychotherapy, especially under supervision focused on common factors in psychotherapy, regardless of the modality. The provided example of the implementation of an internship model is a cost-effective, simple and effective variant of increasing access to psychotherapy.
Author Lech Kalita
Lech Kalita,,
-
, Magdalena Chrzan-Dętkoś (FSS / IPsych / DDPP)
Magdalena Chrzan-Dętkoś,,
- Division of Developmental Psychology and Psychopathology
Other language title versionsInternship program as an effective and economical approach to increasing the availability of psychotherapy
Journal seriesPsychoterapia, ISSN 0239-4170, e-ISSN 2391-5862, (B 11 pkt)
Issue year2018
No3 (186)
Pages39-53
Publication size in sheets0.7
Keywords in Englishpsychotherapy effectiveness, internship, psychotherapy availability
Abstract in PolishPowszechność zaburzeń psychicznych przy jednoczesnym ograniczonym dostępie do świadczeń psychoterapeutycznych wymaga poszerzenia sieci wsparcia psychologicznego. Niniejszy artykuł koncentruje się na próbie opisania rozwiązania problemu o zasięgu nie tylko społecznym, ale i ekonomicznym: zawiera zarys modelu programu stażowego dla kształcących się psychoterapeutów oraz przykład wdrożenia owego modelu podczas realizacji programu stażowego w instytucji publicznej. W projekcie wzięło udział 19 pacjentów poddanych rocznej terapii, prowadzonej przez kształcących się terapeutów (N = 5) korzystających z cotygodniowych superwizji grupowych. Projekt objęto ewaluacją. Badani trzykrotnie wypełnili kwestionariusz pozwalający na ocenę ich zdrowia psychicznego. Podczas rocznej terapii zaobserwowano istotną poprawę wskaźników dobrostanu psychicznego. Średnio uzyskano poprawę o 51%, co dla pacjentów oznaczało przesunięcie do grupy osób niedoświadczających zaburzeń psychicznych. Wnioski: psychoterapeuci kształceni zgodnie z powszechnym w Polsce modelem mogą zapewnić pacjentom skuteczną psychoterapię, zwłaszcza w oparciu o superwizję skoncentrowaną na wspieraniu podstawowych czynników leczących wspólnych dla wszystkich modalności terapeutycznych. Przedstawiony przykład wdrożenia modelu programu stażowego stanowi ekonomicznie atrakcyjny, nieskomplikowany i skuteczny wariant zwiększania dostępu do psychoterapii.
URL http://psychoterapiaptp.pl/uploads/PT_3_2018/39Kalita_Psychoterapia_3_2018.pdf
Languagepl polski
LicenseJournal (articles only); published final; Other open licence; with publication
Score (nominal)11
ScoreMinisterial score = 11.0, 28-11-2018, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 11.0, 28-11-2018, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back