The correlation hypothesis revisited

Joanna Redzimska

Abstract

The paper discusses motivation for metaphorical correspondences on the basis of the correlation of concepts, with special focus on conceptual blends. More specifically, it is centered around metaphorical meaning and possibilities that are offered by conceptual blends as tools for interpretation. A key part concerns the idea of the correlation hypothesis (Libura 2000) and its contribution to meaning creation. Providing an account of context-dependent (children’s animated films) meaning-construction, the research question assumes that the hypothesis of correlation serves as a useful tool for motivating, organizing and analyzing conceptual blends.
Author Joanna Redzimska (FL/IEAS)
Joanna Redzimska,,
- Institute of English and American Studies
Other language title versionsJeszcze raz o hipotezie korelacji
Journal seriesBeyond Philology: An International Journal of Linguistics, Literary Studies and English Language Teaching, ISSN 1732-1220, e-ISSN 2451-1498, (N/A 20 pkt)
Issue year2019
No16/3
Pages59-77
Publication size in sheets0.90
Keywords in Polishmetafory, amalgamaty pojęciowe, hipoteza korelacji, filmy animowane
Keywords in Englishmetaphors, conceptual blends, the correlation hypothesis, animated films
Abstract in PolishArtykuł traktuje o podstawach i motywacji, które decydują o określonych metaforycznych relacjach, a które tworzone są na podstawie korelacji pomiędzy wybranymi konceptami. Szczególna uwaga poświęcona jest amalgamatom pojęciowym, które wykorzystane są jako narzędzie w interpretacji znaczenia metaforycznego. Kluczowa część artykułu dotyczy hipotezy korelacji zaproponowanej przez Liburę (2000) oraz wpływu tej hipotezy na tworzenie i interpretację znaczenia, a w szczególności metafor. Biorąc pod uwagę tworzenie znaczenia zależnego od kontekstu, jak dzieje się to w przypadku filmów animowanych, teza artykułu zakłada, że zgodnie z hipotezą korelacji określone współzależności znaczeniowe tworzone są już na poziome przed-wyobrażeniowym, a powstałe w tym procesie korelacje służą jako narzędzie do motywacji, organizacji i analizy amalgamatów pojęciowych.
DOIDOI:10.26881/bp.2019.3.03
URL https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/beyond/article/view/4053/3378
Languageen angielski
LicenseRepository; published final; Uznanie Autorstwa (CC-BY); with publication
File
Redzimska_Joanna_The_correlation_2019.pdf Redzimska_Joanna_The_correlation_2019.pdf 377,22 KB
Score (nominal)20
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 20.0, 12-03-2020, ArticleFromJournal
Citation count*
Additional fields
LicencjaUtwór jest udostępniany na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Cite
busy
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?