Problemy europejskich menadżerów kolejowych w percepcji kosztów transakcyjnych między przewoźnikami a zarządcami infrastruktury

Stanisław Miecznikowski

Abstract

The paper discusses the effects of institutional organization on the transactions between train operators and infrastructure managers in the three most liberalized rail system in Europe, namely: Britain, Germany and Sweden. The heart of the analysis is major in depth interview programmed. The result reveal how rail managers perceive their transaction in the real world as opposed to the pure transaction cost theory. For both snapshots co-ordination and contractual aspects particularly related timetabling and real time operations are seen as more crucial than the traditional investment hold up or lock in transaction cost economic issues. In all three systems good relationships are indicated as the most important contributor to making the system work. It does appear that having many of those issues resolved internally by members of single group simplifies the transaction considerably. But there is a cost to this when competition is desirable as it create greater uncertainty and fear of discrimination of behalf of those train operators outside the group.
Author Stanisław Miecznikowski (FE / DTM)
Stanisław Miecznikowski,,
- Department of Transportation Market
Other language title versionsEuropean railway manager's perception problem of transaction costs at the train operational/infrastructure interface
Journal seriesZeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, ISSN 0208-4821, (B 8 pkt)
Issue year2016
No61
Pages139-151
Publication size in sheets1
Keywords in Polishkoszty transakcyjne, operatorzy kolejowi, zarządcy infrastruktury
Keywords in Englishtransaction cost, train operators, infrastructure managers
Abstract in PolishW artykule podjęto próbę dyskusji nad efektem instytucjonalnej organizacji przetargów i wzajemnych oddziaływań między operatorami kolejowymi i zarządcami infrastruktury liniowo-punktowej dla trzech najbardziej zliberalizowanych europejskich kolei: brytyjskich, niemieckich i szwedzkich. Przeprowadzona ankieta wśród wymienionych zarządów kolei wykazała, jak menadżerowie odbierali koszty transakcyjne w praktyce, podobnie do teorii kosztów transakcyjnych. W postrzeganiu obydwu problemów szczególnie istotny jest rozkład jazdy i rzeczywisty czas trwania operacji. We wszystkich trzech analizowanych systemach kolejowych wykazano, że najważniejsza jest dobra koordynacja współpracy między przewodnikami a zarządcami infrastruktury przy percepcji kosztów transakcyjnych przetargów. W aspektach realizacji sprowadzają się one do współpracy przy układaniu rozkładów jazdy i wykonywania przewozów w czasie rzeczywistym dla ekonomiki kosztów transakcyjnych. Wiele z wymienionych problemów jest rozwiązywanych przez firmy kolejowe zrzeszone w organizacji holdingu. Powoduje to wzrost kosztów transakcyjnych dla firm niezrzeszonych w holdingu, które potrzebują konkurencji, ponieważ w przeciwnym razie zwiększa się ich niepewność w dostępie do linii i powstają obawy o dyskryminację dostępu.
URL http://ekonom.ug.edu.pl/web/download.php?OpenFile=2184
Languagepl polski
LicenseJournal (articles only); published final; Other open licence; with publication
Score (nominal)8
ScoreMinisterial score = 8.0, 13-12-2017, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 8.0, 13-12-2017, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back