Gothic space in role playing games

Grzegorz Kapuściński

Abstract

Role Playing Games are akind of entertainment consisting in imper-sonating afictitious identity for the time of playing the game in the world descri-bed in the guidebook. Highly eclectic, they are classic example of apostmodern form. Heroes, scenarios and plots of adventures and elements of the depicted world are often transpositions of motives and characters from the imaginary of literature, film, fairy tales and legends from different periods and cultural milieus. Motives taken from the gothic literature are particularly good material for RPG. Many of the RPG systems use plots and heroes inspired by the gothic imaginary. However, RPG reflect constructs characteristic for the literature of horror not only in the superficial references, but also at the deeper level of the structure of the depicted world. According to Manuel Aguirre, one of the most characteristic features of Gothicism is bipartite structure of reality. It is broken into two realities. Firstly, „our world”, familiar, rational, ordinary, subject to transparent and known rules and the “other world”, numinous, the world of fear, supra-natural, beyond the human comprehension. Aborder area stretches between these worlds, athreshold, passage. Passing through it and immersing oneself in the terror-inspiring Other, or the invasion of the Other on the ordinary world becomes the subject of exploration of the gothic plot. The core of gothic aesthetics and narration is relationship between the protagonists and the reality or metaphorical space they find themselves in, which is explored by them and which acquires the quality of atrap. Acloser look at RPG enables to notice that this structure is also fundamental for many of them. The present paper illustrates this phenomenon on the example of spatial structure of the universe of one of the most popular of such games, Warhammer Fantasy Roleplay, and the structure of the scenario of one of the adventures, "Castle Drachenfels".
Author Grzegorz Kapuściński (FSS / IPSJ / DSCC)
Grzegorz Kapuściński,,
- Division of Social and Cultural Communication
Other language title versionsGotycyzm w waloryzacji przestrzeni gier fabularnych
Journal seriesUniversitas Gedanensis, ISSN 1230-0152, (B 5 pkt)
Issue year2018
Vol31
No55
Pages89-107
Publication size in sheets0.9
Keywords in Polishrelacje przestrzenne, gry fabularne, gotycyzm, numinosum
Keywords in Englishspatial relations, Role Playing Games, gothic, Gothicism, numinous
Abstract in PolishGry fabularne (Role Playing Games, RPG) to rodzaj rozrywki, w której gracze wcielają się w wyimaginowane postacie, przeżywające przygody wedle scenariusza osadzonego w opisanym w podręczniku świecie. Mogą one posłużyć jako modelowy przykład eklektycznej formy postmodernistycznej. W konstrukcji bohaterów, scenariuszy przygód i elementów świata pełnymi garściami czerpią z literatury, filmu, mitów, baśni rozmaitych kultur i czasów, swobodnie łącząc motywy. Wdzięcznym rezerwuarem inspiracji dla RPG jest konwencja gotycka. Obok wątków czy postaci zapożyczają one jednak także z jej i maginarium fundamentalne elementy konstrukcji, takie jak struktura przestrzeni wświecie przedstawionym. Wg. M. Aguirre w konwencji gotyckiej polega ona na zderzeniu przestrzeni Naszego świata, oswojonego, poddanego znanym i niezmiennym regułom, z Innym, niezrozumiałym, obcym, ponad-naturalnym i budzącym przez to przerażenie. Przekroczenie progu Innego przez bohaterów i uwięzienie w jego przestrzeni, bądź inwazja Innego w sferę Naszego jest fundamentem narracyjnym gotyckiej konwencji. Taka struktura relacji przestrzennych jest także właściwa wielu grom fabularnym. Poniższe opracowanie dowodzi tego na podstawie analizy świata oraz fabuły jednej z przygód w jednej z najbardziej popularnych gier fabularnych: Warhammer Fantasy Roleplay.
URL https://www.universitasgedanensis.pl/images/Universitas_Gedanensis/Universitas_Gedanensis_55.pdf
Languageen angielski
Score (nominal)5
ScoreMinisterial score = 5.0, 30-09-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back