O (nie)studiowaniu i (nie)przygotowaniu do pracy w obszarze wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością. Refleksja z doświadczeń nauczyciela akademickiego i badacza

Dorota Krzemińska , Iwona Lindyberg

Abstract

The presented paper aims to highlight some weak point in special educators’ schooling which is the lack of preparation for care and support of adults with disabilities. In the text the authors rise valid questions and dilemmas of current special education as scientific discipline, as well as Bachelor’s or Master’s degree studies which notoriously seem to fail in special educators professional training in care and support for adults and aging people with disabilities.
Author Dorota Krzemińska (FSS / IE / DSpecE)
Dorota Krzemińska,,
- Division of Special Education
, Iwona Lindyberg (FSS / IE / DSpecE)
Iwona Lindyberg,,
- Division of Special Education
Other language title versionsOn (not)studying and not(preparing) to support adults with disabilities. Reflecting on university teacher‘s and researcher‘s experience
Journal seriesNiepełnosprawność. Półrocznik naukowy, ISSN 2080-9476, e-ISSN 2544-0519, (B 11 pkt)
Issue year2018
No32
Pages99-114
Publication size in sheets0.75
Keywords in Polishpedagogika specjalna, kształcenie pedagogów specjalnych, dorosłość i starość z niepełnosprawnością
Keywords in Englishspecial education, special educators training, adulthood and aging with disabilities
Abstract in PolishPrezentowany tekst jest próbą zmierzenia się z zagadnieniem (nie) przygotowania pedagogów specjalnych do podjęcia pracy w obszarze wsparcia w dorosłości i starości osób z niepełnosprawnością. Ukazujemy w nim aktualne pytania i dylematy pedagogiki specjalnej jako dyscypliny naukowej i jej podmiotu oraz kierunku kształcenia studentów, w którym dostrzegamy wyraźną lukę w polu zawodowej formacji kadr do pracy z osobami dorosłymi i seniorami z niepełnosprawnością.
URL https://niepelnosprawnosc.ug.edu.pl/archiwum-pdf/niepelnosprawnosc32.pdf
Languagepl polski
Score (nominal)11
ScoreMinisterial score = 11.0, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 11.0, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back