Studying in the superdiverse city: System_D and the challenge of solidarity in Brussels

Hans Schildermans , Joke Vandenabeele , Joris Vlieghe , Piotr Zamojski

Abstract

In recent years, the relation between studying and learning has been a topic of debate. This article is mainly interested in a concept of study practices, conceived of as practices that are strongly engaged with issues of living together in a superdiverse city. Such practices frstly require to think the relation between studying and learning in other-than-oppositional terms, and secondly, to raise questions concerning the political role of education. The aim of the article is double in that it wants to further elaborate the concept of study practices in relation to a concrete practice on the one hand, and, on the other, that it has the objective to rethink in educational terms the notion of solidarity—deeply entwined with matters of living together in superdiversity. These aims are pursued based on an analysis of the study practice of System_D, a flm festival in the disadvantaged neighborhoods of Brussels, drawing on the work of Isabelle Stengers and Donna Haraway.
Author Hans Schildermans
Hans Schildermans,,
-
, Joke Vandenabeele
Joke Vandenabeele,,
-
, Joris Vlieghe
Joris Vlieghe,,
-
, Piotr Zamojski (FSS/IE/DCT)
Piotr Zamojski,,
- Division of Curriculum Theory
Journal seriesStudies in Philosophy and Education, ISSN 0039-3746, e-ISSN 1573-191X, (N/A 140 pkt)
Issue year2020
Vol39
Pages257-268
Publication size in sheets0.55
Keywords in Polishpraktyki studiowania, ponowne uczenie się, edukacja sztuki, edukacyjna solidarność, System_D
Keywords in Englishstudy practices, learning anew, art education, educational solidarity, system_D
ASJC Classification1211 Philosophy; 3304 Education
Abstract in PolishArtykuł ten dotyczy pojęcia praktyk studiowania jako tematycznie związanych z kwestią życia razem w super-zróżnicowanym mieście. Przemyślenie tych praktyk wymaga refleksji nad relacją pomiędzy studiowaniem i uczeniem się, którą należy pojmować inaczej niż jako opozycja, a także refleksji nad polityczną rolą edukacji. W niniejszym artykule staramy się rozwinąć pojęcie praktyk studiowania w odniesieniu do konkretnego, empirycznego przypadku (System_D), oraz przemyśleć edukacyjne znaczenie pojęcia solidarności, jako głęboko powiązanego ze sprawą życia razem w super-zróżnicowanym mieście. W tym celu analizujemy praktyki studiowania podczas festiwalu filmowego System_D, który odbywał się w marginalizowanych dzielnicach Brukseli, korzystając z prac Isabelle Stengers oraz Donny Haraway.
DOIDOI:10.1007/s11217-020-09715-y
URL https://doi.org/10.1007/s11217-020-09715-y
Languageen angielski
LicenseRepository; published final; Uznanie Autorstwa (CC-BY); with publication
File
Zamojski_Piotr_Studying_in_the_Superdiverse_City_2020.pdf Zamojski_Piotr_Studying_in_the_Superdiverse_City_2020.pdf 670,38 KB
Score (nominal)140
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 140.0, 23-07-2020, ArticleFromJournal
Publication indicators WoS Citations = 0.000; Scopus SNIP (Source Normalised Impact per Paper): 2018 = 0.856; WoS Impact Factor: 2017 = 0.618 (2) - 2017=0.734 (5)
Citation count*
Additional fields
LicencjaUtwór jest udostępniany na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Cite
busy
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?