Sensory marketing as a new tool of supporting the marketing communication process in tourism services sector

Sylwia Kuczamer-Kłopotowska

Abstract

Marketing communication comprises the entirety of the activities undertaken to create and market an idea of a company and its product, as well as distributing the idea among various groups of people. Communication is a highly dynamic phenomenon, and we can observe the continuous development of new forms of marketing communication: internet communication, mobile communication, viral marketing, buzz marketing, guerrilla marketing, advergaming, and ambush marketing. The sensory impact on the customer’s senses, defined as sensory marketing, is a relatively new tool of supporting the marketing communication process. Multisensory technologies are becoming more and more common in the sector of tourism services. Sensory marketing is a great add-on to the traditional forms of marketing communication and an integral part of a multisensory brand experience. The aim of this study is to describe the holistic concept of sensory marketing, identify the forms and ways of influencing people’s senses in the process of selling consumergoods, as well as provide some examples from the tourism services sector. This is the review article.
Author Sylwia Kuczamer-Kłopotowska ZMU
Sylwia Kuczamer-Kłopotowska,,
- Marketing of Services Unit
Other language title versionsMarketing sensoryczny jako nowe narzędzie wspierania procesu komunikacji marketingowej w sektorze usług turystycznych
Journal seriesHandel Wewnętrzny, ISSN 0438-5403
Issue year2017
Vol63
No2
Pages226-235
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishmarketing sensoryczny, komunikacja marketingowa, usługi turystyczne
Keywords in Englishsensory marketing, marketing communication, tourism services
Abstract in PolishKomunikacja marketingowa obejmuje całokształt działań podejmowanych w celu stworzenia i wprowadzenia na rynek idei firmy i jej produktu, jak również upowszechnienia idei wśród różnych grup ludzi. Komunikacja jest zjawiskiem wysoce dynamicznym; możemy obserwować ciągły rozwój nowych form komunikacji marketingowej: komunikacji internetowej, komunikacji mobilnej, marketingu wirusowego, marketingu szeptanego, marketingu partyzanckiego, marketingu zwanego advergaming i marketingu (reklamy) z zasadzki (ang. ambush marketing). Sensoryczne oddziaływanie na zmysły klienta, określane mianem marketingu sensorycznego, jest stosunkowo nowym narzędziem wspierania procesu komunikacji marketingowej. Technologie multisensoryczne coraz bardziej się upowszechniają w sektorze usług turystycznych. Marketing sensoryczny jest świetnym dodatkiem do tradycyjnych form komunikacji marketingowej i integralną częścią multisensorycznego doświadczania marki. Celem badania jest opisanie holistycznej koncepcji marketingu sensorycznego, zidentyfikowanie form i sposobów oddziaływania na zmysły ludzkie w procesie sprzedaży dóbr konsumpcyjnych oraz podanie przykładów z sektora usług turystycznych. Artykuł ma charakter przeglądowy.
URL http://ibrkk.pl/f/?handel_wew_2-2017.pdf
Languageen angielski
Score (nominal)12
ScoreMinisterial score = 12.0, 15-12-2017, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 12.0, 15-12-2017, ArticleFromJournal
Citation count*0
Cite
Share Share



* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back