Was kann moderne Linguistik für die Fremdsprachendidaktik leisten? Ausgewählte Aspekte

Adam Szeluga

Abstract

The article deals with the most important relations between Foreign Language Didactics and the main theoretical models in modern linguistics, especially the Applied Linguistics of second- and foreign-language teaching. Theories and models of modern linguistics have often laid the theoretical foundations of foreign language teaching, as we can observe in the individual methods and learning techniques (from structuralism to generative grammar, communicativepragmatic turn of the 60s and 70s, cognitive linguistics and to F. Grucza's anthropocentric theory of languages). In this perspective, the purpose of this article is to raise and discuss the question of how modern linguistic theories can improve the effectiveness of language teaching.
Author Adam Szeluga (FL/IGP)
Adam Szeluga,,
- Institute of German Philology
Other language title versionsWhat can modern linguistics do for foreign language didactics? Selected aspects
Journal seriesForum Filologiczne Ateneum, ISSN 2353-2912, (N/A 20 pkt)
Issue year2019
No1 (7)
Pages213-226
Publication size in sheets0.65
Keywords in Polishglottodydaktyka, metodologia nauczania języków obcych, teorie kognitywne, relatywizm, uniwersalizm, antropocentyczna teoria języków
Keywords in Englishforeign language teaching, glottodidactics, models of glottodidactics scheme, linguistics, language system, methodology, universalism, relativism, cognitive theories, the anthropocentric theory of languages
Keywords in original languageFremdsprachenunterricht, Glottodidaktik, Modelle des Glottodidaktikschemas, Linguistik, Sprachsystem, Methodik, Universalismus, Relativismus, kognitive Theorien, anthropozentrische Sprachtheorie
Abstract in PolishArtykuł prezentuje najważniejsze relacje pomiędzy językoznawstwem a współczesną dydaktyką języków obcych. Teorie i modele językoznawcze były i są podstawową inspiracją metodologiczną glottodydaktyki, co można zaobserwować w elementach układu glottodydaktycznego, szczególnie w metodach i technikach nauczania. Artykuł wskazuje na wpływ teorii lingwistycznych na efektywność nauczania języków obcych(od strukturalizmu, poprzez gramatykę generatywną, przełom komunikacyjno-pragmatyczny lat 60/70 XX. wieku, aż po wybrane teorie kognitywne i antropocentryczną teorię języków Franciszka Gruczy).
Abstract in original languageIm Artikel werden die wichtigsten Relationen zwischen der Fremdsprachendidaktik und der Linguistik, insbesondere der angewandten Linguistik behandelt. Linguistische Theorien und Modelle waren oft theoretische Grundlagen des Fremdsprachenunterrichts, was in einzelnen Methoden und Lerntechniken sichtbar wurde (vom Strukturalismus, über generative Grammatik,kommunikativ-pragmatische Wende der 60-er und 70-er Jahre, kognitive Linguistik bis zur anthropozentrischen Theorie der Sprachen von F. Grucza). In dieser Perspektive werden ausgewählte Möglichkeiten dargestellt, wie moderne linguistische Theorien vor allem die Effektivität des Fremdsprachenunterrichts verbessern können.
DOIDOI:10.36575/2353-2912/1(7)2019.213
Languagede niemiecki
LicenseRepository; published final; Uznanie Autorstwa - Na Tych Samych Warunkach (CC-BY-SA); with publication
File
Szeluga_Adam_Was_kann_moderne_Linguistik_2019.pdf Szeluga_Adam_Was_kann_moderne_Linguistik_2019.pdf 131,04 KB
Score (nominal)20
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 20.0, 11-05-2020, ArticleFromJournal
Citation count*
Additional fields
LicencjaUtwór jest udostępniany na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Cite
busy
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?