Taking up the threads: the aesthetic, temporal, and political dimensions of teaching

Joris Vlieghe , Piotr Zamojski

Abstract

This article is an attempt to respond to the critics of the post-critical, immanent ontology of teaching. We remind that post-critical pedagogy is not anti-critical as such, and that we stand against a particular mode of critique: i.e. debunking. We turn attention to the fact that the example of Leonard Bernstein teaching is not normative, but functions as an empirical resource for an phenomenological inquiry into the essence of teaching. We discuss the accusation of the drive for purity in our take of teaching - by emphasising the idea of thing-centred pedagogy as stressing the meaning of the content of teaching. We also discuss the political meaning of our project.
Author Joris Vlieghe
Joris Vlieghe,,
-
, Piotr Zamojski (FSS / IE / DCT)
Piotr Zamojski,,
- Division of Curriculum Theory
Journal seriesStudies in Philosophy and Education, ISSN 0039-3746, e-ISSN 1573-191X, (N/A 140 pkt)
Issue year2020
Vol39
No1
Pages113-117
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishnauczanie, estetyczne, polityczne, temporalne, pedagogika pokrytyczna
Keywords in Englishteaching, the aesthetic, the temporal, the political, postcritical pedagogy
ASJC Classification1211 Philosophy; 3304 Education
Abstract in PolishArtykuł stanowi odpowiedź na krytykę projektu po-krytycznej, immanentnej ontologii nauczania. Zwracamy uwagę na to, że nie przeciwstawiamy się krytyce jako takiej, ale jedynie jej demistyfikującej formie. Jak zaznaczamy: pedagogika po-krytyczna nie jest anty-krytyczna. Zwracamy uwagę na to, że przykład Leonarda Bernsteina, nie miał charaktery normatywnego wzorca, ale był empirycznym punktem odniesienia dla fenomenologicznego badania istoty nauczania. Podejmujemy dyskusję z zarzutami dążenia do opisu czystego nauczania (nauczania samego w sobie) zwracając uwagę na prymat treści kształcenia w ujęciu naszej ontologii. Oraz kładziemy nacisk na polityczny sens naszego projektu.
DOIDOI:10.1007/s11217-019-09694-9
URL https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11217-019-09694-9.pdf
Languageen angielski
File
Zamojski_Piotr_Taking_Up_The_Threads_2019.pdf 400.72 KB
Score (nominal)140
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 140.0, 04-03-2020, ArticleFromJournal
Publication indicators WoS Citations = 2; Scopus SNIP (Source Normalised Impact per Paper): 2018 = 0.856; WoS Impact Factor: 2017 = 0.618 (2) - 2017=0.734 (5)
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?