Kierunki inwestycji i źródeł finansowania na rynku hotelarskim w Polsce

Anna Semmerling

Abstract

Hotel market in Poland is related to trends on touristic market. This sector is developing dynamically, in Poland as in the whole world. In the years 2001-2014 numbers of hotels in Poland increased double. Most of new hotels are 4 and 5 stars. Important for new objects is building conference centres and SPA, which makes touristic season longer. Main source of finances hotel investments in Poland are own sources and EU funds. Crucial importance is the franchise. Forecasts for hotel market are really great. Till 2017 the count of tourists, who take advantage of hotels, should still increase.
Author Anna Semmerling WE
Anna Semmerling,,
- Faculty of Economics
Other language title versionsDirection of investments and sources of funding on hotel market in Poland
Journal seriesWspółczesna Gospodarka, ISSN 2082-677X
Issue year2016
Vol7
No2
Pages131-144
Publication size in sheets0.65
Keywords in Polishturystyka, hotelarstwo, inwestycje, finanse, dotacje, franchising
Keywords in Englishtourism, hotel, investment, finance, grants, franchising
Abstract in PolishRynek hotelowy w Polsce jest ściśle związany z trendami na rynku turystycznym. Sektor ten rozwija się bardzo dynamicznie zarówno na świecie, jak i w Polsce. W latach 2001-2014 liczba hoteli w Polsce wzrosła przeszło dwukrotnie. Najwięcej nowych hoteli to obiekty 4 i 5 gwiazdkowe. Z kolei w zakresie modernizacji istniejących już obiektów ważne jest uruchamianie centrów konferencyjnych, rekreacyjnych i SPA, które w znacznym stopniu wpływają na wydłużenie sezonu turystycznego. Prognozy dla rynku hotelowego są bardzo dobre. Do 2017 roku nadal ma wzrastać liczba turystów korzystających z hoteli, co pokazuje, że sektor ten jest atrakcyjny dla nowych inwestycji. Głównym źródłem finansowania inwestycji hotelowych w Polsce są środki własne oraz fundusze unijne. Coraz bardziej popularne staje się również finansowanie w formie franczyzy. Z uwagi na wysoki stopień ryzyka branży hotelowej kredyty bankowe są trudniej dostępne niż dla przeciętnego przedsiębiorstwa usługowego. Celem artykułu jest przybliżenie kierunków rozwoju obserwowanych na rynku hotelowym w Polsce. W sposób szczególny analizie poddano wykorzystywane przez te przedsiębiorstwa źródła finansowania.
URL http://www.wspolczesnagospodarka.pl/?p=1201
Languagepl polski
LicenseJournal (articles only); published final; Uznanie Autorstwa (CC-BY); with publication
Score (nominal)9
ScoreMinisterial score = 9.0, 13-12-2017, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 9.0, 13-12-2017, ArticleFromJournal
Citation count*0
Cite
Share Share

Get link to the record
msginfo.png


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back