The intensity of market competition and the innovative performance of firms

Tomasz Brodzicki

Abstract

This paper examines the relationship between the intensity of market competition and intensity of innovation in Poland analysed at the firm-level. The current theoretical and empirical literature on the subject provides rather ambiguous results. The evidence for transition economies is rather scant. In order to fill this gap, we utilise a unique dataset combining quantitative financial data with qualitative data from an extensive survey of a representative sample of 709 companies from Poland. We first measure the intensity of competition. Second, we model the intensity of innovation as a function of the intensity of competition controlling for a number of firm-specific and region-specific features. The results of negative binomial regression models are robust to different modifications. The relationship between the intensity of competition and innovation proves to be of inverted U-shape. Furthermore, there is evidence for the relationship being steeper for neck-and-neck industries in accordance with the major theoretical postulates.
Autor Tomasz Brodzicki (WE / KEIE)
Tomasz Brodzicki
- Katedra Ekonomiki Integracji Europejskiej
Tytuł czasopisma/seriiInnovation-Management Policy & Practice, ISSN 1447-9338, (N/A 40 pkt)
Rok wydania2019
Tom21
Nr2
Paginacja336-358
Objętość publikacji w arkuszach wydawniczych1.1
Słowa kluczowe w języku angielskiminnovation, intensity of competition, market structure, negative binomial model, firm-level, Poland
Klasyfikacja ASJC1405 Management of Technology and Innovation
DOIDOI:10.1080/14479338.2018.1532296
Języken angielski
Punktacja (całkowita)40
PunktacjaPunktacja MNiSW = 40.0, 30-09-2019, ArticleFromJournal
Wskaźniki publikacji Cytowania WoS = 0; Scopus SNIP (Source Normalised Impact per Paper): 2016 = 0.584; Impact Factor WoS: 2015 = 0.088 (2) - 2015=0.575 (5)
Liczba cytowań*
Cytuj
Udostępnij Udostępnij

Pobierz odnośnik do tego rekordu


* Podana liczba cytowań wynika z analizy informacji dostępnych w Internecie i jest zbliżona do wartości obliczanej przy pomocy systemu Publish or Perish.
Powrót