Entering the world with notes: reclaiming the practices of lecturing and note making

Joris Vlieghe , Piotr Zamojski

Abstract

In this article we focus on note taking as a practice that is fundamental to (higher) education. We argue that note-taking should not primarily be regarded as a method that supports effective learning, but as formative of the student herself (making her attentive and granting possibilities for self-transformation). Hence it is a practice that has educational meaning in and of itself. It is a pedagogical form in its own right. We go on arguing that the practice of lecturing can itself be seen as a form of note taking and that both phenomena are not only closely related, but also that note making and lecturing consist of reciprocal operations. Studying on the basis of one’s notes comes down to the reverse operation the teacher had to perform when preparing her lessons. Moreover, thanks to making notes during a class students have a deeply embodied sense of what it means to generate and to construct new arguments and ideas.
Publication typeIn press (online first, early view)
Author Joris Vlieghe - [KU Leuven]
Joris Vlieghe,,
-
-
, Piotr Zamojski (FSS/IE/DCT)
Piotr Zamojski,,
- Division of Curriculum Theory
Journal seriesEducational Philosophy and Theory, ISSN 0013-1857, e-ISSN 1469-5812, (N/A 100 pkt)
Issue year2020
Noonline first
Pages1-11
Publication size in sheets0.50
Keywords in Polishnotowanie, wykładanie, uwaga, formy pedagogiczne, Stiegler, Agamben
Keywords in Englishnote making, lecturing, attention, pedagogical form, stiegler, agamben
ASJC Classification1207 History and Philosophy of Science; 3304 Education
Abstract in PolishW tym artykule skupiamy się na notowaniu jako praktyce fundamentalnej dla edukacji (wyższej). Dowodzimy, że notowanie nie powinno być postrzegane jako metoda podtrzymująca efektywne uczenie się, ale jako praktyka formujące dla studentów (czyniąca ich uważnymi i umożliwiająca ich auto-transformację). Jest to zatem praktyka edukacyjna sensu stricto. Można ją zatem postrzegać jako autonomiczną pedagogiczną formę. Dalej argumentujemy, że praktyka wykładania może być postrzegana jako forma robienia notatek oraz, że oba te fenomeny są blisko powiązane. Otóż notowanie i wykładanie zakładają wzajemną zwrotność tych operacji: studiowanie własnych notatek z wykładu sprowadza się do odwrotności operacji, którą wykonuje wykładający nauczyciel (performujący swoje notatki podczas wykładu). Co więcej, dzięki notowaniu studenci mają ucieleśnione doświadczenie tego, co to znaczy generować nowe argumenty i idee.
DOIDOI:10.1080/00131857.2020.1743271
Languageen angielski
File
Zamojski_Piotr_Entering_the_world_with_notes_2020.pdf 1 001,79 KB
Score (nominal)100
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 100.0, 06-08-2020, ArticleFromJournal
Publication indicators WoS Citations = 1.000; Scopus Citations = 0.000; Scopus SNIP (Source Normalised Impact per Paper): 2019 = 0.811; WoS Impact Factor: 2017 = 0.864 (2) - 2017=0.968 (5)
Citation count*
Cite
busy
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?