Zmiana polityki symbolicznej w pedagogicznym kształceniu uniwersyteckim: prolegomeny do programu badań nad edukacją ewentualną

Dorota Klus-Stańska , Alexander A. Polonnikov

Abstract

The article outlines the conceptual assumptions of pedagogy underlying university education, re-defined with regard to the dynamic conditions underlying contemporary culture. The authors concentrate on constitutive educational forms that define the nature of semiosis in education, as well as their exposure and transformation. In connection with this, there is a focus on the concept of “symbolic politics”, which aims to liberalize the practice of pedagogy, freeing it from the dictatorship of a transmission form of education, as well as creating conditions for strengthening discursive relationships and a reflexive discursive attitude. As a result of the implementation of this form of symbolic politics, those involved in education do not promote the prevailing discourse but become agents capable of discursive reflection in action as well as participants in processes of discursive design and creation.
Author Dorota Klus-Stańska (FSS / IE / DRChS)
Dorota Klus-Stańska,,
- Division of Research on Childhood and School
, Alexander A. Polonnikov
Alexander A. Polonnikov,,
-
Other language title versionsThe change of symbolic policy in the academic pedagogical education: introduction to the plan of research on "possible education"
Journal seriesStudia Pedagogiczne, ISSN 0081-6795, (B 10 pkt)
Issue year2017
Vol70
Pages37-55
Publication size in sheets0.9
Keywords in Polishpedagogika, uniwersytet, edukacja transmisyjna, edukacja krytyczna, semioza edukacyjna, polityka symboliczna edukacji, edukacja ewentualna
Keywords in Englishpedagogy, university, transmission education, critical education, educational semiosis, symbolic politics of education
Abstract in PolishW artykule opisano koncepcyjne założenia pedagogicznej edukacji uniwersyteckiej, ponownie definiującej się w dynamicznych warunkach współczesnej kultury. W centrum uwagi autorów znajdują się konstytutywne formy edukacyjne, które określają charakter semiozy edukacji, a także sposoby ich ekspozycji i transformacji. Narracja koncentruje się na koncepcji „polityki symbolicznej”, której celem jest liberalizacja praktyki pedagogicznej i wyzwolenie jej spod dyktatury transmisyjnej formy edukacji, a także tworzenie warunków do umocnienia w kształceniu pedagogicznym dyskursywnej relacji i dyskursywnego stosunku do siebie. W wyniku realizacji tego rodzaju symbolicznej polityki uczestnicy edukacji są w stanie działać nie jako agenci panującego dyskursu, ale jako podmioty zdolne do dyskursywnej refleksji w działaniu i do udziału w procesach dyskursywnego projektowania i wytwarzania.
Languagepl polski
Score (nominal)10
ScoreMinisterial score = 10.0, 24-07-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back