Powrócić do kina wizualnego. Borowczyk i Lenica w Zespole Autorów Filmowych "Kadr"

Paweł Sitkiewicz

Abstract

The article shows, against a wide background of the era, the backstage of establishing a famous duet and the creation of two experimental films by Walerian Borowczyk and Jan Lenica for the Team of Film Authors "Kadr". These films, i.e. "Once Upon a Time…" (1957) and "Home" (1958), realized outside the then system of production of cartoon and puppet films, are considered a symbolic beginning of the so-called Polish animation school. They also turned out to be a pass for both authors to international careers. Based on new documents, Sitkiewicz reconstructs the artistic program of Lenica and Borowczyk, who in 1957 wrote down their artistic manifesto. He also tries to explain why both short films were made in a team involved in the production of full-length acting movies, why they were welcomed as a breakthrough in the field of animated cinema and what were the consequences of the duo's success at the festival. In addition the author shows behind-the-scenes work on an unrealized medium-length film project – the adaptation of Kafka's "Penal Colony".
Author Paweł Sitkiewicz (FL/ICS)
Paweł Sitkiewicz,,
- Institute of Culture Studies
Other language title versionsReturn to visual cinema. Borowczyk and Lenica in the team of film authors "Kadr"
Journal seriesKwartalnik Filmowy, ISSN 0452-9502, (N/A 40 pkt)
Issue year2019
No105-106
Pages243-260
Publication size in sheets0.85
Keywords in PolishWalerian Borowczyk, Jan Lenica, Zespół Autorów Filmowych "Kadr", animacja, polska szkoła animacji
Keywords in EnglishWalerian Borowczyk, Jan Lenica, Zespół Autorów Filmowych "Kadr", animation, Polish animation school
Abstract in PolishArtykuł ukazuje, na szerokim tle epoki, kulisy zawiązania słynnego duetu oraz powstania dwóch eksperymentalnych filmów Waleriana Borowczyka i Jana Lenicy dla ZAF "Kadr". Filmy te, czyli Był sobie raz… (1957) i Dom (1958), zrealizowane poza ówczesnym systemem produkcji filmów rysunkowych i kukiełkowych, uchodzą za symboliczny początek tzw. polskiej szkoły animacji. Okazały się również przepustką dla obu autorów do międzynarodowej kariery. Na podstawie nowych dokumentów autor rekonstruuje artystyczny program Lenicy i Borowczyka, którzy w 1957 roku spisali swój artystyczny manifest. Próbuje ponadto wyjaśnić, dlaczego obie krótkometrażówki powstały w zespole zajmującym się produkcją pełnometrażowych filmów aktorskich, dlaczego zostały powitane jako przełom w dziedzinie kina animowanego oraz jakie były konsekwencje festiwalowych sukcesów tego duetu. Na marginesie tekst ukazuje kulisy pracy nad niezrealizowanym projektem filmu średniometrażowego – adaptacją Kolonii karnej wg Kafki.
Languagepl polski
Score (nominal)40
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 40.0, 28-01-2020, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
busy
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?