Kształcenie nauczycieli - analiza na podstawie eksperckich doświadczeń z ocen programowych i instytucjonalnych Polskiej Komisji Akredytacyjnej

Amadeusz Krause , Bożena Muchacka , Sławomir Przybyliński

Abstract

Education quality improvement has been postulated by various backgrounds and groups either in public and professional dispute or within academic circles. Critical view on teachers’ schooling appears especially reasonable if refrred to distinct experiences connected with programme and institutional evaluations conducted by The Polish Accreditation Committee. The above mentioned experiences serve as a basis to show the current models of teachers’ schooling which have replaced former uniform master’s degree studies and folllow Bologna process. Urgent attention was paid to errors and irregularities or even academic pathologies identified in the process of teachers’ (professional) education.
Author Amadeusz Krause (FSS / IE / DSpecE)
Amadeusz Krause,,
- Division of Special Education
, Bożena Muchacka
Bożena Muchacka,,
-
, Sławomir Przybyliński
Sławomir Przybyliński,,
-
Other language title versionsTeachers‘ education - the analysis based on expert’s experiences connected with programme and institutional evaluations conducted by The Polish Accreditation Committee
Journal seriesRocznik Pedagogiczny, ISSN 0137-9585, (B 13 pkt)
Issue year2017
Vol40
Pages89-103
Publication size in sheets0.7
Keywords in Polishkształcenie nauczycieli, przygotowanie pedagogiczne, System Boloński
Keywords in Englishteachers’ education, teaching credentials/certificate, Bologna proces
Abstract in PolishPostulaty poprawy jakości kształcenia nauczycieli wychodzą od wielu środowisk. Krytycznie należy spojrzeć na przygotowanie do zawodu nauczyciela również przez pryzmat do świadczeń ocen programowych i instytucjonalnych Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Na podstawie tych doświadczeń, w tekście zaprezentowano modele kształcenia nauczycieli z uwzględnieniem systemu bolońskiego po likwidacji jednolitych studiów magisterskich. Szczególną uwagę poświęcono nieprawidłowościom i akademickim patologiom w procesie kształcenia nauczycieli.
URL http://journals.pan.pl/dlibra/publication/124101/edition/108284/content
Languagepl polski
Score (nominal)13
ScoreMinisterial score = 13.0, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 13.0, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back